Update uit de raad; oversteekplaats Hushoverweg blijft open, grote zorgen om de verdozing van Weert

12 juni 2023
Een korte update over de raadsvergadering van afgelopen week; deze kende veel dramatiek en duurde maar liefst twee avonden.

Ten eerste het openhouden van de oversteek bij de Hushoverweg; het college werd door de raad, in de woorden van De Limburger, “keihard teruggefloten”. Ook de PvdA Weert heeft het breed aangenomen amendement wat dat voor elkaar kreeg mee ingediend. Een paar jaar geleden is dit onderwerp al eens voorbij gekomen; toen is de oversteek op nadrukkelijke wens van de de omwonenden opengebleven. Dat was een besluit van de raad. Als je hem na twee jaar opnieuw wil afsluiten ben je als overheid niet betrouwbaar. Dat betekent dat je de burger niet serieus neemt en de gemeenteraad minacht; iets wat PvdA-raadslid Leon Heuvelmans het college ook sterk heeft duidelijk gemaakt.

Een tweede onderwerp dat veel vragen opriep was de mogelijke komst van nieuwe distributiecentra op de oude Phillipslocatie. De PvdA Weert is tegen een verdere verdozing van de Weerter bedrijventreinen. Dit levert niet het soort werkgelegenheid op waar in Weert nog behoefte aan is, en wij willen daar dan ook niet aan meewerken. Een oorspronkelijke motie die om aandacht vroeg voor de verkeerssituatie kon onze steun niet verkrijgen. Gelukkig werd de motie echter aangepast, waarbij de voltallige raad ons standpunt kan volgen. Nu heeft de raad uitgesproken “Grote zorgen te hebben over de verkeersdruk in Weert-west en Weert-noord alsmede de verdozing van de industrieterreinen in Weert.”