Artikel 40 brief verkeersveiligheid Boshoven

27 maart 2024

Geacht college,

De fracties GroenLinks en PvdA Weert maken zich zorgen over de verkeersveiligheid op Boshoven en Oda. Wij zijn van mening dat de gemeente Weert een veilige plek moet zijn voor kinderen en ander langzaam verkeer om van en naar hun bestemming te kunnen fietsen of wandelen; dat geldt ook voor Boshoven. Hierbij benoemen we daarom een aantal pijnpunten waar wij graag verbetering in zouden zien, en stellen we hierover vragen. Zoals gezegd zijn deze situaties vooral voor wandelaars, fietsers en schoolgaande kinderen onveilig.

Princenweg

Vanaf de tunnel onder het spoor richting de Suffolkweg is er een probleem. De maximum snelheid is 60 km per uur vanaf de gemeentegrens en 50 km per uur binnen de bebouwde kom. Deze snelheid wordt echter massaal overschreden. Alleen op het moment dat er een verkeersdrempel is wordt er acuut geremd. Dit zorgt er (in combinatie met een gebrek aan afgebakend fietspad en stoep) voor dat fietsers en wandelaars van de weg afgedrukt worden als auto’s elkaar kruisen, naast de problemen die hoge snelheden met zich meebrengen.

Koelebeemdweg

Hier betreft het vooral sluipverkeer (heen en terug) vanaf Budel/België. Vooral tijdens de spitsuren rijdt er veel verkeer, waarop deze straat niet is berekend. Snelheden van 60 tot 70 km/u zijn geen uitzonderingen, en er zijn geen verkeersmaatregelen om de snelheid te beperken. De bewoners hebben in het verleden verschillende keren voor handhaving of afsluiting van de weg gepleit. Er is bij een telling geleken dat er per dag 700 auto’s over de Koelebeemdweg rijden; en die meting was ook nog eens in de corona tijd.

Fietsoversteek Suffolkweg Zuid richting de stadsbrug

Als fietsers vanaf de Suffolkweg naar de stad willen, zijn ze ter hoogte van de ringbaan genoodzaakt om de Suffolkweg over te steken. Dit levert met regelmaat gevaarlijke situaties op, vooral tijdens de spitsuren maar ook door het vrachtverkeer richting het distributiecentrum van de Lidl.

Aansluiting Suffolkweg Zuid/Princenweg

Ook hier ontstaan situaties die regelmatig voor gevaar zorgen; hoewel ze gelukkig meestal goed gaan. Voor de automobilisten die vanaf de Princenweg de Suffolkweg op willen rijden is de bocht vanaf de randweg onoverzichtelijk, en het verkeer komt daar regelmatig met hoge snelheid naar beneden.

1. GroenLinks en PvdA vraagt het college wat hier aangedaan gaat worden en of deze situaties bekend zijn bij uw college.
  2. Het is bekend dat er onderzoek gedaan gaat worden naar de toenemende verkeersdrukte. Maar of wij hier op kunnen wachten… GroenLinks en PvdA vinden van niet.
  3. Ook vanwege de verwachtte toename van verkeersbewegingen door de voorgenomen nieuwe ontwikkelingen op de gehele Kanaalzone is deze kwestie in het bijzonder belangrijk.