Door op 14 juli 2016

PvdA Weert wil standbeeld Voor Philips van Horne

In 2018 is het de 500ste geboortedag van Philips van Montmorency, de laatste Graaf van Horne en heer van Weert. Hij werd als een van de eerste vrijheidsstrijders in de 80-jarige oorlog op de markt in Brussel om het leven gebracht door onthoofding. In het jaar dat we hem herdenken wil de PvdA Weert graag zien dat er een standbeeld komt. Het is immers vreemd dat er in het verleden, zo weinig aandacht in Weert is geweest, voor toch wel een van de meest vooraanstaande personen in de Nederlandse geschiedenis.

In de komende raadsvergadering zal de PvdA Weert dan ook met een voorstel komen om een kunstwerk voor Philips van Horne op te richten, zodat hij terecht een fysieke plek krijgt in het Weertse. Niet alleen ter herinnering aan hemzelf, maar ook omdat het stadsgezicht dan verfraaid wordt en meer een unieke identiteit geeft. De stad heeft al weinig kunst in de openbare ruimte en een monument zou een aanwinst betekenen voor de stad. De PvdA Weert vindt dat er meer respect en eerbied getoond mag worden ten aanzien van de eigen geschiedenis en voor zij die zich verzetten tegen tirannie en opkomen voor de vrijheid van geloof en meningsuiting in de samenleving.