PvdA Weert dwingt versnelling van de woningbouw af met extra maatregelen in de begroting.

10 november 2023

De PvdA Weert heeft gisteren bij de begroting een amendement ingediend om de bouw van woningen te versnellen, ten koste van het grote overschot op de begroting. In navolging van een methode die ook Nederweert gebruikt is een grote versnelling mogelijk, waardoor mogelijk honderden huizen eerder af zijn. Ondanks flinke weerstand van de VVD is het amendement aangenomen, maar de liberalen hebben er werkelijk alles aan gedaan om dit te voorkomen.

Tijdens de stemming stond men er namelijk op dat er gestemd werd terwijl er raadsleden naar het toilet waren en niet mee konden stemmen; een situatie die het kamp van de VVD toevallig aan een meerderheid hielp. Dit werd door de rest van de raad gelukkig tegengehouden, maar hier was een speciaal ingelast overleg van de fractievoorzitters en de burgemeester voor nodig.

Uiteindelijk werd het amendement fatsoenlijk in stemming gebracht, en haalde het zoals gezegd een meerderheid. De VVD stemde uiteindelijk tegen; zonder zelf een alternatief voor snellere woningbouw te bieden. Tot zover het “bouwen, bouwen, bouwen” uit hun eerdere beschouwingen.