Nasleep kadernota – kanaalzone 2

15 juli 2023
Een van de onderwerpen die tijdens de bespreking van de kadernota aan bod is gekomen, is de potentiële vestiging van een nieuw distributiecentrum/‘warehouse’ langs het kanaal, op het oude Philips-terrein. Hier heeft de Raad al eerder haar zorgen over uitgesproken, en de PvdA Weert is hier nog steeds tegen. Dit zal zorgen voor extra verkeersdruk in Weert-West en, net als de vele andere grote ‘dozen’ die wij op onze industrieterreinen hebben staan, relatief weinig bijdragen aan werkgelegenheid voor Weertenaren zelf. Aan het begin van de vergadering over de kadernota was er ook een inspreker vanuit de wijk, de heer Van Mersbergen, die onze zorgen bevestigde vanuit de omwonenden.

Net als DUS Weert diende de PvdA Weert hier tijdens de bespreking een motie over in, beide met elkaars steun en de steun van het CDA. Beide moties pleitten in verschillende bewoordingen voor een terugdringing van de verdozing, en (die van de PvdA Weert) een poging om het voorgenomen distributiecentrum te veranderen in woningbouw. Beide moties zijn verplaatst naar de raadsvergadering van woensdag 12/7, om daar apart te behandelen. Wel deed wethouder Van Eijk al de toezegging met de betrokkenen in overleg te gaan over mogelijke wijzigingen van de plannen, iets wat qua strekking al veel overeen komt met de motie van de PvdA Weert. Wat dat betreft is er dus zeker enig succes behaald.

Afgelopen donderdag (de vergadering liep uit en duurde 2 dagen) heeft de wethouder haar toezegging nog eens onderstreept, bevestigd dat er in augustus gesprekken zullen plaatsvinden met de ontwikkelaar, en beloofd hier naar de raad op terug te komen. Gezien dat dit min of meer de strekking van de motie was, hebben we de motie op aandringen van de wethouder ingetrokken. De motie van DUS Weert werd wel in stemming gebracht, maar heeft het helaas niet gehaald; de coalitiepartijen hielden de gelederen gesloten. Al met al dus een gemengde uitkomst.

Wij willen graag de heer Van Mersbergen bedanken voor zijn input in de vergadering, en blijven de situatie in de gaten houden.