Kwestie zaalruimte Bee-j Bertje: coalitie snoert oppositie de mond, Laar staat met lege handen

21 april 2023
Café zaal Bee-j Bertje dient al jaren als o.a. dorpsgebouw voor verenigingen en andere sociale activiteiten op Laar. Vanwege deze toevoeging aan de samenleving is een gemeentelijke subsidie afgesproken met de eigenaar; echter is deze al jaren niet geïndexeerd, en ivm de huidige prijsstijgingen niet meer toereikend. Erger; vanwege het uitblijven van een oplossing vanuit de gemeente heeft het complex zelfs zijn deuren moeten sluiten voor de verenigingen, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
De PvdA Weert vindt, net als de eigenaar van het café en de verenigingen die er gebruik van maken, dat de gemeente de subsidie toereikend moet maken voor de behoefte van Bee-j Bertje, om het sociale leven op Laar te blijven ondersteunen. Daarom hebben we samen met het CDA en DUS Weert een bijzondere raadsvergadering aangevraagd op woensdag 19 april, om de coalitie hiertoe aan te zetten.
Die aangevraagde vergadering is voor het college helaas echter geen trendbreuk gebleken t.o.v. het eerdere gebrek aan actie. De coalitie vond het niet nodig dat de vergadering door zou gaan, waardoor er geen bespreking van de problemen over de zaalruimte plaats kon vinden dus. Ongetwijfeld een dieptepunt voor de Weerter democratie. De coalitie zet de andere partijen buiten spel en snoert hen de mond om tegenspraak te voorkomen.
Blijkbaar zijn het college en de coalitiepartijen niet in staat om het getreuzel en geneuzel waar men mee bezig is uit te leggen. De oppositie de mogelijkheid ontnemen om daar in de raad wat aan te doen is een zwaktebod van een zwak college. Immers; als je zelf vindt dat je goed bezig bent zou het geen probleem moeten zijn om daar verantwoording voor af te leggen.
Het belangrijkste en ergste is echter dat de inwoners en verenigingen van Laar met lege handen staan. De PvdA Weert zal met de rest van de oppositie wel haar best blijven doen om dit onderwerp op de agenda te houden, en voor een oplossing te zorgen.