PvdA Weert op bezoek bij de Lichtenberg

22 november 2022
Vrijdag 18 november heeft de PvdA Weert samen met DUS, het CDA en GL een bezoek gebracht aan de Lichtenberg. Dit gebeurde op uitnodiging van de stichting Behoud de Lichtenberg. Zij hebben ons een goed inzicht gegeven in de staat van onderhoud, of beter gezegd de staat van verval, van dit unieke stuk cultureel erfgoed. Weert zou hier trots op moeten kunnen zijn, maar er gebeurt telkens maar niets aan. Het is een schande.
Het college van B&W, waarvan Weert Lokaal, de VVD en afwisselend het CDA en D66 nu al twaalf jaar deel uitmaken, heeft hierin jammer genoeg nooit draadkracht getoond en het vooral aan de markt overgelaten. Wij vinden al jaren dat het juist de gemeente moet zijn die hierin het voortouw moet nemen en het eigendom van de Lichtenberg moet overnemen, maar de PvdA Weert staat hierin alleen. Voor ons is dit een brevet van onvermogen van de Weerter coalitie.
Gelukkig zijn er nu eindelijk plannen om in het meest dringende onderhoud te voorzien, zodat dit rijksmonument niet verder vervalt. Een permanente oplossing om te komen tot een herstel van de Lichtenberg is er echter nog altijd niet.