Reactie van voorzitter José Meijer op het verkiezingsresultaat

19 maart 2022

Bedankt!

De verkiezingen hebben voor ons een gemengd resultaat opgeleverd. Onze zetel in de gemeenteraad is behouden, en we kwamen nét tekort voor een tweede zetel. Toch hebben we, ondanks de lagere opkomst (waarover later meer), meer stemmen gehaald (+250) dan vier jaar geleden.

Ondanks dat we tijdens de campagne op meer hadden gehoopt was er niets aan te merken op onze enthousiaste kandidaten en andere leden, die onvermoeibaar hebben gefolderd, borden hebben opgehangen, werkbezoeken hebben afgelegd en op sociale media aan onze campagne hebben gewerkt. Dank daarvoor!! Dat er, hoewel ook niet een goede, geen vreselijke uitslag staat is aan hen te danken. Zonder al die moeite hadden we waarschijnlijk die ene zetel ook niet gehaald.

De eerste breed gedeelde conclusie in de fractie is dat de lage opkomst ons parten heeft gespeeld. Slechts 45% van de kiesgerechtigde Weertenaren heeft zijn stem uitgebracht. Historisch laag. In sommige wijken was het bovendien nog fors lager. De PvdA Weert ziet in die lage opkomst een belangrijke drijfveer om te onderzoeken waarom het vertrouwen in de politiek verloren is gegaan en hoe dat vertrouwen weer hersteld kan worden. De komende vier jaar zullen we hier actief mee aan de slag gaan, ook buiten de verkiezingen om.

De campagne, het enthousiasme, het plezier en de inhoud van het politieke werk maakt dat we met elkaar de komende 4 jaar weer onze schouders eronder zullen zetten. We gaan de campagne verder evalueren, we gaan de verkiezingsuitslagen bekijken en ons raadswerk van de afgelopen jaren bezien. Wat kan anders, wat kan beter, en hoe gaan we het de komende 4 jaar doen?

In ieder geval gaan we met elkaar in Weert enthousiast aan de slag om goede politiek te bedrijven, vertrouwen te herwinnen en een herkenbaar links geluid te laten horen.

Ik dank jullie voor jullie vertrouwen in en stem op de PvdA Weert!

José Meijer

Voorzitter PvdA Weert.