Motie voor verhoging minimumloon naar €14,- in gemeenteraad Weert aangenomen

3 mei 2021

Op woensdag 14 april heeft de gemeenteraad van Weert een motie aangenomen die het rijk oproept om het wettelijk minimumloon te verhogen naar 14 euro per uur.

De motie werd ingediend door PvdA, Weert Lokaal, Fractie Duijsters, en DUS Weert. De motie volgt op een petitie die op 31 maart door ‘Weert voor 14’ werd aangeboden aan wethouder Martijn van den Heuvel. De petitie was getekend door 570 inwoners van Weert.

Door het verhogen van het minimumloon kan het armoedeprobleem structureel worden aangepakt. Zeker wanneer de daaraan gekoppelde uitkeringen en AOW ook worden verhoogd naar een eerlijk en leefbaar niveau. Het niveau dat ook door de Europese Commissie wordt geadviseerd.

Voor de gemeente betekent dit dat ze niet meer met lapmiddelen het probleem van armoede hoeft te verzachten. Voor de mensen betekent dit dat ze fatsoenlijk kunnen rondkomen, ook al blijft het geen vetpot. Ze moeten zich minder zorgen maken. Hebben minder stress en voelen zich beter.

Dat is ook goed voor het welzijn van alle burgers in Weert. Omdat ze meer te besteden hebben is het ook goed voor de Weerter ondernemers.

Daarom is het fijn dat een meerderheid van de Weerter gemeenteraad opkomt voor de belangen van haar burgers. Jammer alleen dat CDA en VVD daar anders tegenaan kijken. Zij stemden tegen met als smoes dat het geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Misschien had je niet anders mogen verwachten maar het zou fijner zijn geweest dat ook CDA en VVD voor alle burgers op zouden komen.

Zij waren bang dat het slecht voor de ondernemers zou zijn. Fatsoenlijke ondernemers willen echter hun personeel fatsoenlijk betalen. Dat kan echter alleen wanneer ook de onfatsoenlijke ondernemers gehouden zijn een fatsoenlijk minimumloon te betalen. Daarom is het belangrijk dat de regering in Den Haag het minimumloon verhoogt naar 14 euro.

Natuurlijk maakt het verzoek van alleen de gemeente Weert weinig indruk in De Haag. Maar Weert sluit zich aan bij veel andere gemeenten in Nederland die een vergelijkbaar verzoek hebben ingediend. Bijvoorbeeld de andere Limburgse gemeenten Heerlen, Maastricht, Sittard-Geleen Valkenburg, Brunssum en Venlo die zich hier al eerder voor uitspraken.

Hierbij geldt alle kleine beetjes helpen. Ook veel landelijke politieke partijen waaronder de PvdA hebben zich uitgesproken voor de verhoging van het minimumloon evenals de vakbonden.

Ook de werkgroep‘ Weert voor 14’ is een onderdeel van de ‘voor 14’ campagne, een initiatief van vakbond FNV.

De strijd is nog niet gestreden. Er is nog een lange weg te gaan. Maar hoe meer organisaties, gemeenten en partijen zich aansluiten. Hoe groter de druk richting Den Haag om overstag te gaan.

In die zin is het besluit van de gemeenteraad van Weert belangrijk en kunnen we als PvdA tevreden zijn.

Leon Heuvelmans en Rob Renet