11 april 2015

Kazerne in Weert nu al aan het verloederen?

Sinds 2011 is door de provincie Limburg en de gemeente Weert gezamenlijk strijd gevoerd voor het behoud van de Koninklijke Militaire School (KMS) in Weert. Helaas heeft dit niet mogen baten. Het ministerie van Defensie maakte in 2013 bekend het KMS-terrein aan het einde van 2014 te verlaten.

Dit is vanaf 19 december 2014 een feit. De kazerne in Weert staat sindsdien leeg. Wat er gaat gebeuren is nog niet zeker.

Het meest ideale toekomstplaatje is dat het terrein wordt opengesteld en een integraal onderdeel vormt van de overgang van stad naar recreatief buitengebied. Samen met gebied de Lichtenberg, is het KMS-terrein een belangrijke schakel tussen het stedelijk gebied en het recreatie- en natuurgebied Kempen~Broek-IJzeren Man.

Echter we weten dat snelheid in de Politiek een probleem is. Wat moet het kosten en wie moet het betalen?

Maar ondertussen zien we wel dat de verloedering van het complex al is begonnen. Altijd werd het complex goed onderhouden. Nooit zag je enige vervuiling. Door de sterke discipline bleef het een mooi geheel.

Nu nog geen 4 maanden later zien we er al van alles rondslingeren. Papier en enkele platen liggen er verspreid. Het onkruid begint al tussen de afrasting te groeien.

PvdA Weert vindt dit een zorgwekkende ontwikkeling. We zullen dan ook kritisch blijven bekijken wat hier gaat gebeuren. Ook zullen we de verantwoordelijken op de hoogte stellen van deze ontwikkeling.