groep ‘Weert voor 14’ petitie aangeboden aan wethouder

31 maart 2021

Vandaag heeft de groep ‘Weert voor 14’ petitie aangeboden aan wethouder Martijn van den Heuvel.

Met het aanbieden van de petitie vragen ze aandacht voor de landelijke campagne ‘voor 14’ voor verhoging van het wettelijk minimumloon naar 14 euro per uur. Én waardering voor de mensen in de vitale beroepen.

Gerard Bosman van Weert voor 14: “Op dit moment wordt ons land draaiende gehouden door pakketbezorgers, medewerkers in de (thuis)zorg, schoonmaak, winkels en distributiecentra. De meeste mensen in deze vitale beroepen werken echter voor zo’n 10 euro per uur en kunnen daarvan nauwelijks rondkomen. Het is verbijsterend dat we moeten vaststellen, dat veel van deze mensen vallen onder de 220.000 werkende armen van ons land. Hier moet een oplossing voor komen. Daarom moet het minimumloon, naar Europees advies, verhoogt worden naar 14 euro per uur.”

Volgens onze ook aanwezige partijgenoot Rob Renet moet het minimumloon niet slechts genoeg zijn “om te overleven maar genoeg zijn om te leven”

In de raadszaal van het stadhuis nam Wethouder Martijn van den Heuvel (Weert Lokaal), de petitie in ontvangst. Deze was getekend door 570 inwoners van Weert, die vinden dat het armoedeprobleem, in plaats van steeds met lapmiddelen, structureel aangepakt moet worden door het minimumloon -met de daaraan gekoppelde uitkeringen en AOW- te verhogen naar een eerlijk en leefbaar niveau.

Vanuit de gemeentepolitiek waren ook enkele raads- en commissieleden aanwezig waaronder Leon Heuvelmans. Zij ondersteunen het initiatief. Ook landelijk is de PvdA voorstander van het verhogen van het minimumloon naar € 14,- per uur.

Met het aanbieden van deze petitie vraagt Weert voor 14 de gemeente Weert zich óók in te zetten voor verhoging van het minimumloon naar 14 euro per uur. Dit -naast natuurlijk het lokale armoedebeleid- als steun in de rug voor de ruim 3.000 inwoners van Weert, die nu onder de armoedegrens leven en voor wie deze verhoging broodnodig is! Zoals andere Limburgse gemeenten Valkenburg, Brunssum, Maastricht, Heerlen en Sittard-Geleen dit eerder al deden.

Organisator van de petitie is de FNV