De PvdA Weert staat achter de Oekraïners

1 maart 2022
De aanval van Rusland op Oekraïne heeft ons allemaal geraakt. Hoe Poetin het in zijn hoofd haalt om een soeverein land aan te vallen en binnen te trekken is ons allen vreemd. Dit hoort niet meer in 2022 thuis, en zeker in Europa niet. De aanval roept terecht afschuw op en ook in Weert betuigen veel mensen hun steun aan de bevolking in Oekraïne. Wij willen hen ook graag helpen.

De PvdA Weert wil dat we in Weert onze verantwoordelijkheid nemen. Dat betekent o.a. opvang van vluchtelingen als dat nodig is. De kazerne wordt daarvoor al vaak genoemd, maar dat kan ook op vakantieparken of bij mensen thuis. Weert moet in ieder geval bereid zijn vluchtelingen op te vangen! Natuurlijk ligt het werk rondom coördinatie van vluchtelingenstromen bij de landelijke overheid, maar we zullen nu al actie moeten ondernemen om de noodzakelijke voorbereidingen te treffen.

Daar waar we kunnen bijdragen aan de sancties moeten we dat in Weert doen. Is er behoefte aan hulpgoederen, dan zullen wij initiatieven daartoe ondersteunen. We moeten onze steun ook symbolisch duidelijk maken; het stadhuis en/of de stadsbrug kunnen bijvoorbeeld in geel/blauw, of we kunnen de Oekraïense vlag ook voor het stadhuis laten waaien.

Ons gemeenteraadslid, Leon Heuvelmans, heeft ook vragen aan de burgemeester gesteld over het energiecontract van de gemeente Weert met Gazprom. Dit is nog in werking, en moet wat ons betreft zo snel mogelijk opgezegd worden. De rekening van het alternatief mag echter niet bij de burger komen te liggen!

Iedereen in Weert moet zijn eigen rol kunnen en willen spelen, maar alleen samen kunnen we de maximale steun organiseren en de bevolking in Oekraïne het beste helpen.