Brief PvdA Weert over energiearmoede en schuldenproblematiek

13 maart 2022
Weert, 11 maart 2022
BRIEF AAN HET COLLEGE VAN B & W
Aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert
(Artikel 40 vragen: Energiearmoede en schuldenproblematiek)
Geacht college.
De stijgende energieprijzen leggen een grote wissel op het besteedbaar inkomen van al onze burgers. De oorlog in Oekraïne heeft dit probleem alleen nog maar vergroot. Soms stijgen de
energierekeningen met 100 euro of 200 euro per maand; voor veel mensen, en niet alleen die met de laagste inkomens, kan dit tot grote problemen leiden.
Wij realiseren ons dat het kabinet aanvullende compenserende maatregelen voorstelt, maar voor een aantal mensen zal dit te laat en te weinig zijn. De rekeningen moeten nu betaald worden,
terwijl de compensatie nog een tijd op zich laat wachten. Bijzondere aandacht geldt hierbij voor mensen die nu al in een schuldsaneringstraject zitten. Zij moeten het doen met een leefgeld van 50 euro per week, waarmee ze (in combinatie met de voedselbank) net rondkomen. Maar met de exploderende energieprijzen waarmee geen rekening is gehouden dreigt een volgende schuldensituatie.
Dit leidt nu al bij veel mensen tot stress en de daaruit volgende sociale ellende, maar ook tot huurachterstanden of het niet kunnen betalen van de hypotheek. Wanneer niet snel gehandeld
wordt kan dit op termijn leiden tot huisuitzettingen en nog meer problematiek.
De PvdA Weert wil dit voor zijn. Preventie kan naar onze mening veel ellende voorkomen. Ons als gemeente Weert moet dat lukken. We weten dat het kabinet van plan is om voor de laagste inkomens een compensatiebedrag ter beschikking te stellen dat via de gemeente moet worden uitgekeerd. Onze vraag is of u als college bereid bent om, al voordat het Rijk alle noodzakelijke wetgeving heeft afgerond, zo snel mogelijk tot uitkering over te gaan. Daarmee zou al een deel van de problemen voorkomen kunnen worden.
De Weerter afdeling SDV (schulddienstverlening) levert goed werk af. Het is belangrijk dat zij in stelling worden gebracht. Ten eerste om bij de bestaande groep te onderzoeken in hoeverre er sprake is van energiearmoede die vraagt om aanvullende maatregelen, en ten tweede om deze maatregelen vervolgens te nemen.
Ook belangrijk is het om met onze maatschappelijke partners, zoals de woningbouwverenigingen, BsGW, en andere organisaties informatie te delen over potentiële nieuwe gevallen van schuldenproblematiek, zodat hier snel op kan worden gehandeld. Daar waar dit niet mogelijk is, vanwege bijvoorbeeld privacyregels, dienen deze partners en andere organisaties klanten die
dreigen in schulden te raken nadrukkelijk te informeren over het hulpaanbod van de gemeente.
Tenslotte moet men een actieve campagne starten om mensen te informeren dat wanneer zij dreigen in een situatie te komen waarbij zij schulden maken die ze moeilijk kunnen afbetalen dat
zij zich bij de gemeente kunnen melden.
De ervaring leert dat wanneer we vroegtijdig handelen, dus wanneer de schulden nog gering zijn, de problemen veel makkelijker kunnen worden aangepakt en opgelost en veel ellende en maatschappelijk leed kan worden voorkomen.
De PvdA neemt aan dat ook binnen het gemeentehuis deze discussie al plaats vindt, maar wil graag weten in hoeverre u onze ideeën onderschrijft. Bent u hiermee al aan de slag gegaan? Dan
wel bent u voornemens op korte termijn deze problematiek op te pakken?
Met vriendelijke groet,
Leon Heuvelmans,